Om jeg skal trekke frem noe som har gitt meg mest læring gjennom min tid som markedssjef i et mediehus, må det være dette med å ta kalkulert risiko. Det å vurdere hvilke strategiske valg som skal tas, spesielt i et raskt skiftende digitalt landskap, er avgjørende. Å balansere mellom det trygge og det ukjente har ikke bare formet vår markedsstrategi, men også definert vår vekst og vår evne til å tilpasse oss i en bransje som har levd med noen mørke skyer over seg i lengre tid. “Papirdøden” var den store snakkisen for 10 år siden, men papiravisen skulle vise seg å være mer seiglivet enn spådommene skulle tilsi.

Som et mediehus som har stått utenfor de store mediekonsernene har vi eksperimentert med nye plattformer og teknologier samtidig som vi har opprettholdt en sterk tilstedeværelse på tradisjonelle medier. Ved å prøve og feile har vi  ikke bare økt vår rekkevidde, men også engasjementet blant våre lesere. Teknologi gikk fort for 15 år siden også, men nå har virkelig tempoet på innholdsproduksjon økt og folks oppmerksomhet blitt en knapphetsfaktor som mediehusene kjemper om minutt for minutt.  

Vi prøver å balansere dyptgående forståelse av både vårt marked og de nyeste trendene i markedsføring. Dagen har en helt klar formålsparagraf i å være en kristen stemme i et sekulært marked, men Kristen-Norge sin forbrukeratferd er ganske lik Ola Nordmann sin når det kommer til mediekonsum. Det har vært nødvendig å utvikle en kultur hvor vi verdsetter kreativ tenkning og tør å feile, for det er gjennom disse 'feilene' vi oftest finner våre største suksesser. Dette har vi måtte lære med ulike feiltrinn når det kommer til teknologi der vi ikke kan tenke at leserne aksepterer at løsningene våre bare er “nesten like gode" som andre store aviser. Det å ta kalkulert risiko har ikke bare vært en læreprosess; det har vært en nødvendighet for å trives og vokse i en bransje som ikke tillater stillestående vann.

Anbefalt artikkel

Dårlig tid eller mangler grafiker?

Native-annonsering løser begge disse problemene

Les artikkelen

Som markedssjef har disse erfaringene ikke bare lært meg verdien av modig lederskap, men også betydningen av å ha et team som ønsker å utforske det ukjente med både entusiasme og fornuft. Sammen navigerer redaksjonen og markedsavdelingen gjennom usikre tider, alltid med et øye mot nye historier som skal fortelles, og med det andre fast plantet i dataene som legges til grunn for våre beslutninger. Vår reise gjennom kalkulert risiko har vist seg å være nøkkelen til ikke bare å overleve, men å blomstre i dagens mediemarked. Dagen på seierspallen blant de tre opplagsvinnerne tre år på rad forteller at vi ikke har kalkulert helt feil de siste par årene enda. 

Det er med stor takknemlighet vi ser på alle leserne vi har, og vi vil fortsatt lytte, lære og kjempe for at Dagen ikke bare blir et systematisk kalkulert spill. Strategi vil alltid handle om å ta kalkulert risiko, men vi håper at vårt engasjement skal bli det som til slutt blir avgjørende i kampen om å bety en forskjell i medielandskapet.